CV Directeur Finance Amsterdam


Persoonsgegevens:

Geslacht: Man

Leeftijd: 67

Woonplaats: Amsterdam

Kennis, opleidingen en ervaring:

Opleiding: Universitair

Stages en werkervaring: DIRECTEUR FINANCE MET EEN BEWEZEN TRACK RECORD IN HET MAXIMALISEREN VAN LANGE TERMIJN WAARDE VOOR ALLE ‘STAKEHOLDERS’
Key Vaardigheden
• Financieel Controle • fusies en overnames
• Strategie ontwikkelen • Project management en control
• Management for Value • Doelen halen
• Financiële planning & analyses • Team building
• Business waarderingen • Veranderingen management (proces, systemen)
Econ.toegevoegde.waarde analyse • EU aanbesteding/project management

WERKERVARING
EXECUTIVE PARTNER
2014-
Corporate Finance, financieringen, samenwerkingsverbanden (M&A, waarderingen (in Excel), verkoop van activiteiten, opzet van financieel en administratieve infrastructuur, etc.) voor het ontwikkelen van nieuwe/innovatieve producten en diensten voor ook beursgenoteerde bedrijven ook uitvinders. Klanten in Global telecom, cloud diensten, zakelijke diensten en electrotechniek. Projecten zijn in Engeland, Nederland en de Verenigde Staten.

BUREAU VERITAS, REGIONAL FINANCIAL CONTROLLER BENELUX, SCANDINAVIA & BALTIC STATES
2012-2013
RFC voor 9 landen: matrix structuur rapporterend aan de regionale Chief Executive, Zone Financial Controller en Corporate hoofdkantoor. Leiding geven aan 9 landencontrollers.
Ingehuurd voor verbeteringen in steun aan operationele activiteiten en voor groeistrategie via M&A. Focus op verbeteringen in de administratieve processen, commerciële contracten opzetten en onderhandelen, samenwerkingsovereenkomsten onderhandelen, herinrichting pensioenen, management reporting ontwikkelen en bouwen.

ZELFSTANDIG CONSULTANT/INTERIM MANAGER
2008-2011
Strategisch advieswerk voor een groot beursgenoteerde (London) brouwerij.
Strategisch en financieel advieswerk voor een klein maar “toonaangevend” reclame bureau in Amsterdam.

ADC PERFORMANCE IMPROVEMENT, MANAGING CONSULTANT
2010-2011
ADC is een adviesbureau dat cliënten helpt in het realiseren van kostenreducties door verbeteringen aan te brengen in uw inkoop, operations (proces, insource/outsource, investeringen) en financiële functies.
Vice President Business Analysis & Control/Transition, Wolters Kluwer.
Advieswerk voor gemeente Den Haag over het bouwen van een promotionele website voor de gemeente Den Haag.
Advieswerk Financiële Diensten Consultancy (omzet EUR 17 mln., 129 medewerker) over interne product ontwikkeling.
Strategisch en financieel advieswerk voor een klein maar “toonaangevend” reclame bureau in Amsterdam.Advies aan digitaal TV-kanaal voor waarderingen, distributieonderhandelingen, en financiële stukken.
Strategisch en technisch advies tijdens de implementatie van Hyperion Strategic Finance bij Wolters Kluwer

WOLTERS KLUWER N.V.
2003-2007
Wereldwijd opererende uitgever van “must-have” informatie en “workflow” methodieken voor professionals. Omzet € 3.6 bln, en 19,000 werknemers.
Vice President Business Analysis & Control
Aangenomen om de kwantitatieve en kwalitatieve informatie stromen te verbeteren terwijl Wolters Kluwer ontwikkelde van een financiële holding maatschappij naar een “strategische” holding maatschappij. Verzorgde de tussentijdse interne reportages aan de Raad van Bestuur; bereide presentaties voor, voor onder andere, het Auditcomité en de Raad van Commissarissen; en verzorgde waardering prognoses voor intern gebruik en voor de banken.
• Droeg bij aan een ommekeer in de verslechterende prestaties van het bedrijf. Normatieve totale aandeelhouders opbrengst verbeterd van positie 16 uit 20 tot 2 uit 20, ten opzichte van 19 vergelijkbare bedrijven. Verhoogde de toegevoegde waarde van de maand/ kwartaalrapportages aan de Raad van Bestuur. Voegde het “hoe en waarom” toe en leverde kwantitatieve analyses aan de resultaten en gaf de leden van de RvB, divisies en bedrijfsonderdelen handgrepen om “business” vooruit te stuwen.
• Introduceerde Economische toegevoegde waarde Analyse van bedrijfsafdelingen en projecten. Dit resulteerde in een verhelderend inzicht in de verbeterende resultaten op alle afdelingen.
• Reduceerde de maandrapportage periode van 8 dagen naar 3 dagen en in 2008 naar 1 dag, en zette de maand rapportage terug van werkdag 13 naar werkdag 5, hiermee het bedrijfsinzicht verbeterend zowel aan RvB als aan uitvoerende kant.
• Bouwde de koppeling tussen strategie en begroting door ontwikkeling samen met de SVP Strategie, de 3 jaar Business Ontwikkelings Plan cyclus heb ik in lijn gebracht met een vernieuwde begrotingspresentatie en financieel vooruitzicht. Het resultaat hiervan zijnde een stroomlijning van de strategische focus met de financiële planning en analyse. De bedrijfsonderdelen zijn hierdoor beter op de hoogte van de Corporate Strategy en zij kunnen hierdoor hun projecten in lijn brengen met wereldwijde Corporate doelen. Mede hierdoor is de mogelijkheid verbeterd projecten te delen en aldus kosten terug te brengen.
• Managede het overzetten van data en informatie van Hyperion Enterprise naar Hyperion Financial Management, dit leidde tot een beter zicht op en begrip van resultaten, beduidend minder fouten in het systeem, verbeterde stroomlijning met de bedrijfsvoering en de lange termijn strategie.
• Nam deel in een team dat de “Common Chart of Accounts” ontwierp en ontwikkelde, ik ontwierp de analytische dimensies en schreef de definities voor de bovengenoemde Chart of Accounts. Ik was operationeel verantwoordelijk voor de laatste twee en bouwde een database met definities voor wereldwijde operationele ondersteuning.
• Managede de financiële lange termijn modellen voor Corporate en bouwde de scenario’s die Wolters Kluwer in staat stelden om extern gerichte goals te communiceren.

AUTORITEIT FINANCIËLE MARKTEN, Amsterdam (Nederlandse Beurs Waakhond) 2002-2003
Intern change management consultant:
• Stroomlijnde en veranderde het proces voor toezicht m.b.t. de financiële dienstverlenende sector, met als doel het niveau van toezicht te verhogen met verhoudingsgewijs beperkte personele uitbreiding.

QUEST4 CONSULTANTS, Amsterdam, Londen
2001-2002
• Strategie en Business plan advies voor een Internet semantisch zoekbedrijf ( spin-off van een van de ‘big 4’ consultants).
• Presentaties vervaardigd over kleine oplage ‘Printing on demand’ voor OCE

EURONET INTERNET BV, Amsterdam, Nederland (dochtermaatschappij van Wanadoo SA),
Directeur Corporate Development
2000-2001
• Leidde corporate strategie ontwikkeling, samenwerking- en fusie en overname activiteiten voor France Telecom’s Internet activiteiten in Nederland.
• Evalueerde en presenteerde 52 transactie kansen in het jaar 2000. De grootte hiervan varieerde van Euro 1 miljoen tot Euro 500 miljoen.
• Leidde het onderhandelingsproces tussen Wanadoo en derden voor deze projecten, en bereidde de Investment Committee documentatie en financiële voorstellen voor, voor France Telecom, en voor Wanadoo intern.
• Lid van het EuroNet Internet Management Team.

Directeur Animatie Groep
1999-2000
Managede drie afdelingen van de Internet service provider en de Portal:
1. Studio, deze levert de technische realisatie van de Portals en websites evenals web- oplossingen voor derden (Wanadoo.nl, EuroNet, Voila.nl, Dutchtone en Casema Kabel).
2. Redactie, bestaand uit redactieleden, en deed inkoop van inhoud voor Wanadoo.nl, Voila.nl.
3. e-commerce afdeling, deze ontwikkelt en exploiteert e-commerce kansen op het web
• Budget verantwoordelijkheid boven Euro 5 miljoen in 2000.
• Breidde een team uit van 9 mensen in December 1998 to 35+ personen in Oktober 2000.
• Initieerde e-commerce activiteiten voor de websites.
• Parallel hiermee, leidde ik de corporate ontwikkelings activiteiten, de strategie en samenwerking op het gebied van inhoudsontwikkeling.
• Tijdens deze periode groeide de lidmaatschappen bij Wanadoo van 60,000 tot meer dan 500,000.
• Lid van het Euronet Internet Management Team.

PRICEWATERHOUSECOOPERS (ex-Coopers & Lybrand), Amsterdam, Nederland,
Corporate Finance Manager, Fusies & Overname Diensten
1991-1999
• Initieerde en managede samenwerking, fusies & overnames en verkoop projecten, waardebepaling, strategische planning en marketing advies voor locale en internationale aanbestedingen. De meerderheid van de projecten bevatte een grensoverschrijdend element en behoefde gebruikmaking van het PricewaterhouseCoopers netwerk in Europa, de Verenigde Staten en soms nog daarbuiten.
• Succesvolle transacties zijn tot stand gekomen in een aantal industrieën, maar de focus lag bij (tele-) communicatie, kabel, media en technologie gerelateerde projecten.
• Verantwoordelijk voor het initiëren van projecten die meer dan Euro 500,000 genereerden in consult opbrengst in 1998, en afrondings bonussen van Euro 6 miljoen. Leidde de informatie, Communicatie en Entertainment sector groep voor FAS ( Financial Advisory Services) activiteiten.
• Tijdens de periode bij PwC, werkte ik als interim manager (tijdelijk CFO en adviseur aan de CEO en COO) voor een Betaal Televisie bedrijf voor 1 jaar, en voor een ISP voor een jaar.

SCHLUMBERGER OFFSHORE SERVICES LTD., Iran, Saudi Arabie, U.A.E., Libië, Schotland, Nederland, Egypte.
1978-1989
Field Engineer
Voerde productie rapportages en evaluaties van olie en gas bronnen uit. Managede, marketeerde, verkocht, organiseerde, interpreteerde deze rapportages aan oliemaatschappijen.
• Herintroduceerde de vervaardiging van productierapportages op een afgelegen locatie
• Testte software and hardware op locatie op routine basis
• Genereerde verkoop boven +/- USD 1.5 miljoen per maand

Opleidingen en cursussen: MBA, Erasmus, BSc (Hons) Manchester (Natuurkunde)

Overige informatie:

Rijbewijs: B,E

Eigen vervoer: Ja

Persoonlijke eigenschappen: Resultaatgedreven, passievol, direct.

Hobby's en interesses: Golf, squash, sport, zwemmen
Kunst, fotografie

Gewenste contractvorm: Fulltime

Reageren op dit CV