CV Business Manager Amsterdam


Persoonsgegevens:

Geslacht: Man

Leeftijd: 57

Woonplaats: Amsterdam

Kennis, opleidingen en ervaring:

Opleiding: Universitair

Stages en werkervaring: Werkervaring
2010 – 2011: Business Manager, Mission Foods BV, Roermond, Nederland
Mission Foods is onderdeel van Gruma, wereldmarktleider in “flat breads”zoals tortillas. Verantwoordelijkheden:
•Europese lancering van opstartend FMCG merk “Mexican Gold” in retail en foodservice.
•Omzetverantwoordelijkheid: €5,5ml.
•Ontwikkeling en implementatie van de internationale verkoop en marketing strategie en de daaruit voortvloeiende activiteiten, zoals:
o Uitwerken businesscase
o Het zoeken en aanstellen van distributeurs
o Samenstellen en managen van cross-functionele team
o Rechtstreekse verkoop aan grote klanten zoals Colruyt en Metro.
o Ontwikkeling van de productportfolio en internationale positionering.
o Ontwikkeling van het prijs- en promotionele beleid.
Resultaten:
•Verdubbeling van de gerealiseerde omzet in negen maanden.
•Contracten afgesloten in 10 nieuwe landen (foodservice en retail), met potentie tot vervijfvoudiging van de omzet.
•Succesvolle introductie van nieuwe producten in het retailkanaal.


2007 – 2010: Partner, Microglomerate BV, Amsterdam, Nederland
Sales & Marketing Consultancy binnen de zakelijke dienstverlening en FMCG.
Enkele opdrachten:
•Ontwikkeling en implementatie van een online marketing en verkoop strategie, Milk Strategy & Finance, Amsterdam. Opzet www.toegangtotgeld.nl met lead generatie en conversiesysteem. Volledige implementatie sociale media, autoresponder etc.
•Ontwikkeling sales & marketing strategie, startups The Bottom Line Group en The Smartcollective Group, Amsterdam. Internetverkoop via zelf ontwikkelde (niet zelf gebouwde) sites www.sokkenservice.com, www.creditcardhouder.com, www.smartcollective.com, www.schilderijlatenmaken.com).
•Werving & Selectie van sales professionals voor internationale opdrachtgevers, Albright, Amsterdam. Nieuwe website www.albrightrecruitment.com opzet inclusief keuze webbouwer & systeem, layout, teksten etc.

1999 – 2007: Sara Lee | Douwe Egberts
2002 – 2007: Business Development Manager – DE Coffee Systems Global Network, Utrecht
Verantwoordelijkheden:
•(New) business development in EMEA regio waaronder opstart van nieuwe afzetmarkten in foodservice en retail, en introductie van nieuwe producten in verschillende marktsegmenten.
•Partnerselectie, onderhandelen en afsluiten van contracten met distributeurs en internationale klanten (Hilton Hotelgroep, Sheraton, Marriott).
•Ontwikkeling en implementatie van businessplannen, strategieën en budgetten voor Europa, Centraal Azië, Midden Oosten en Afrika.
•Best practice veranderingstrajecten zoals standaardisatie van verkoopcontracten, budgeterings- en forecastingprocedures en de ontwikkeling en implementatie van global business developmentstandaarden.
•Omzetverantwoordelijkheid: € 6 miljoen, winst: € 2 miljoen. Direct Reports: 1 Area Manager Middle East
Resultaten:
•Omzet & winstgroei van 35% in de laatste 12 maanden, voornamelijk in het Midden Oosten.
•Gestructureerde en gestandaardiseerde operatie.

2000 – 2002: Business Development Manager DE Coffee Systems Global Network, Johannesburg, Zuid Afrika.
Verantwoordelijkheden:
•New business development & key account management.
•Herstructurering van distributeurs in Zuid-Afrika inclusief contractonderhandelingen.
•Aansturen, trainen en coachen distributeurs-verkoopteam.
•faciliteren en begeleiden van fusie tussen twee distributeurs-organisaties.
Resultaten:
•Verdrievoudiging van omzet en winst in 3 jaar tijd.
•Introductie “coffee at work” concepten in aparte business unit.
•Cultuuromslag van concurrerende distributeurs naar samenwerking.

1999 – 2000: Global Service & Quality Manager DECS Global Network, Utrecht, Nederland. Verantwoordelijkheden:
•Standaardisatie van wereldwijde service- en kwaliteitsstandaarden inclusief tools en KPI’s.
•Ontwikkeling en implementatie van trainingsmaterialen en trainen van service managers.
•Direct Reports: 1 Marketing Services.
Resultaat:
•Volledig ontwikkeld en succesvol geïmplementeerd in 1 jaar.


1993 – 1998: Van Rees BV
1995 – 1998: Area Manager, Van Rees Ltd. Dubai, Verenigde Arabische Emiraten
Verantwoordelijkheden:
•Opzetten regiokantoor in Dubai.
•Business development en ontwikkeling van nieuwe exportmarkten in het Midden Oosten en Azië. Klanten: Tea traders en tea packaging industrie.
•Opstellen van markt- en strategieplannen voor de betreffende landen.
Resultaten:
•€ 1 miljoen omzet in het eerste jaar. Groei van 20% in de twee jaren erna.

1994 – 1995: Plaatsvervangend Manager, Van Rees Ltd. Malawi
Verantwoordelijkheden:
•Sourcing van thee in Malawi, Kenia, China en India.
•Ontwikkeling van nieuwe exportmarkten in het Midden-Oosten.
•Classificeren en waarderen van thee.
•Management van blendingfabriek en logistiek.
•Direct reports: 10 FTE.
Resultaat:
•Opstart verkoop in het Midden-Oosten (Dubai).

1993 – 1994: Trader, Van Rees BV, Rotterdam, Nederland
Verantwoordelijkheden:
•Wereldwijde in – en verkoop van thee.

1989 – 1991: Logidee VOF, Partner/Oprichter, Rotterdam, Nederland.
Bedrijfsadvisering op het gebied van logistiek management.

Opleidingen en cursussen: Opleiding
•1991 – 1992: European Master of Business Administration, Humberside Business School, University of Humberside, Hull, Engeland.
•1985 – 1989: Logistiek Management, HEAO, Rotterdam, Nederland.
•1979 – 1985: RKC Leeuwenhorst, Atheneum, Noordwijkerhout, Nederland.

Trainingen/cursussen
•Innovation, London Business School, London.
•Negotiation Skills, Wharton Business School, Rome.
•IMPACT verkooptraining, DOOR International, Utrecht.
•Key Account Management, YDL Management Consultants, Amsterdam.
•Management Development Program SaraLee|Douwe Egberts.

Overige informatie:

Rijbewijs: B

Eigen vervoer: Nee

Persoonlijke eigenschappen: vasthoudend, pionier, lange termijn visie, geen 9-5, grote interesse in internet, internationaal en groei georienteerd.

Hobby's en interesses:

Gewenste contractvorm: Fulltime

Reageren op dit CV