CV HR adviseur met leidinggevende kwaliteiten Amsterdam
Persoonsgegevens:
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Woonplaats: Amsterdam
Kennis, opleidingen en ervaring:
Opleiding: HBO/ HTS
Stages en werkervaring: 1-4-2009 1-3-2012 Manager HR bij de Stichting Altra, een organisatie voor Jeugd & Opvoedhulp en Speciaal Onderwijs in Amsterdam.
Projecten:
1. Begeleiden en vormgeven van het project HR: van beheer naar advies (met Ulrich als kompas).
De afdeling HR was met name een beheersmatige afdeling waarbij een strikt onderscheid was tussen de sector Onderwijs en de sector Jeugdzorg (eigen HR-adviseurs, eigen administratie). Belangrijke aspecten van de verandering waren het verbinden van de afdeling als geheel, het beleggen van de verantwoordelijkheden op de plek waar ze thuis horen, HR-adviseurs als business partner voor het hoger en middenmanagement en het mede verantwoordelijkheid leren dragen voor de doelstellingen van de organisatie.
2. Vormgeven en deelprojectleider van de vernieuwing: Altra maakt het verschil.
In januari 2011 is Altra gestart met een veranderingsproces onder de naam Altra maakt het verschil. Op velerlei terreinen is de veranderingen ingezet (strategie, portfolio, bedrijfsprocessen, ICT, structuur, cultuur en leiderschap). Als lid van de kwartiermakersgroep droeg ik bij aan het bewaken van de samenhang van de verschillende onderdelen en was ik (mede) verantwoordelijk voor de herinrichting van de ondersteunende diensten. Als projectleider van de werkgroep Organisatiestructuur heb ik een aantal opties uitgewerkt voor de nieuwe structuur. Uitgangspunten daarbij waren dat de strategie verankerd moest worden in de structuur en dat de structuur moest bijdragen aan de gewenste cultuurverandering.
3. Begeleiden en het ontwerpen van het reorganisatieproces.
Het gehele traject van adviesaanvraag, het vormgeven en onderhandelen over het sociaal plan tot aan het plaatsingsplan, inclusief de administratieve afwikkeling begeleidt en vorm gegeven. In mijn rol als voorzitter van de centrale plaatsingsadviescommissie bewaakte ik de zorgvuldigheid en transparantie van het gehele proces. De HR-adviseurs heb ik on-the-job getraind voor de verdere implementatie van de reorganisatie. Daarnaast is er een nieuw functiehuis tot stand gekomen waarbij het aantal functies sterk verminderde en de functies meer resultaatgericht beschreven werden.
Overige taken:
Leidinggeven aan de afdeling HR (14 fte), budget 900.000,-. Mijn stijl van leidinggeven wordt gekenmerkt door vertrouwen hebben, ruimte geven en verantwoordelijkheid beleggen.
Sparringpartner en adviseur van de Raad van Bestuur en het management op strategisch en tactisch niveau;
Verbeteren en implementeren van de administratieve processen.
2007 2009 P&O-adviseur, Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam
Projecten:
1. Onderzoek naar verloop en beleidsvoorstel maken Binden en boeien, dat doe je!
Bureau Jeugdzorg Amsterdam kende een hoog verloop (20%). Uit het onderzoek bleek dat het verloop vooral onder jongeren hoog was en dat een grote groep medewerkers binnen 3 jaar de organisatie weer verliet. Oorzaken die genoemd werden waren slechte inwerkperiode, te snel een te hoge caseload maar ook dat het werk niet aansloot bij het niveau van de genoten opleiding en een beter perspectief bij een andere organisatie. In het beleidsvoorstel zijn een aantal aanbevelingen gedaan die er sterk op gericht waren om vooral tot actie over te gaan. Zoals het in gesprek blijven met de beginnende medewerker, een goede inwerkperiode afspreken, maar ook meer functiedifferentiatie aanbrengen in junior, medior en senior met daaraan gekoppeld een intern opleidingstraject wat een langere periode beslaat.
2. Begeleiden outsourcing ICT met betrekking tot het personele deel.
Bureau Jeugdzorg had de keus gemaakt om een belangrijk deel van haar ICT uit te gaan besteden zodat met de uitbesteding een forse kwaliteitsverbetering gerealiseerd kon worden, zowel op de infrastructuur als op de dienstverlening. Ik ben betrokken geweest bij het opstellen van de request for proposal, het gunningsproces en de daadwerkelijke uitbesteding voor wat betreft het personele deel.
3. Overdragen van twee organisatieonderdelen naar een andere organisatie.
Het straathoekwerk werd overgedragen aan de GGZ in Zaandam en de FIOM aan Stichting Altra. Het overdragen van het personeel ging gepaard met (in geval van het straathoekwerk) een arbeidsvoorwaardenanalyse en een voorstel voor de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Bij de overgang van de FIOM naar de Stichting Altra was mijn belangrijkste taak er zorg voor te dragen dat de FIOM met haar processen en medewerkers op een juiste manier werden ingebed in de nieuwe organisatie.
Overige taken:
Sparringpartner directeur Servicecentrum en in voorkomend geval het directieteam;
Adviseren op tactisch/operationeel niveau van de Managers Servicecentrum;
Projectleider medewerkerstevredenheidsonderzoek;
2006 2007 Senior Beleidsmedewerker P&O, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Projecten:
1. Projectleider nieuw beloningsbeleid voor het gehele ministerie.
Als projectleider gaf ik leiding aan een projectgroep waarbij diverse disciplines vertegenwoordigd waren. Het doel was om tot een beloningsbeleid te komen die modern was en die aansloot bij de gewenste gedragsverandering. De beloning werd daarmee gekoppeld aan de geleverde prestaties en het gedrag (competenties).
2. Projectleider diversiteitsbeleid.
Met een werkgroep heb ik voorstellen ontwikkeld om diversiteit een plek te geven binnen het ministerie. Naast een divers samengesteld personeelsbestand werd er ook gekeken naar het inrichten van de werkprocessen en de dienstverlening. De gewenste effecten van diversiteit komen niet alleen tot stand door een juiste mix van medewerkers. Deze medewerkers moeten ook de mogelijkheid krijgen om elkaar te beïnvloeden en op die manier waarde toe te voegen aan de dienstverlening.
Overige taken:
Opstellen handboek reorganisatie voor de leidinggevende, waarbij de focus lag op het begeleiden van het proces.
VWS vertegenwoordigen in diverse gremia op interdepartementaal niveau.
Beleidsanalyse managementrapportages
2001 2006 Beleidsmedewerker P&O, Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI)
Projecten:
1. Opstellen strategisch HRM-beleid
Binnen het strategisch HRM-beleid werd de mens gezien als de belangrijkste bron voor het succes van de organisatie. Het personeelsmanagement moest een integraal onderdeel zijn van het strategieproces. Op deze wijze zouden de strategische doelen van de organisatie en het personeelsmanagement een samenhangend geheel vormen en elkaar versterken. Een betere integratie tussen strategisch organisatiebeleid en personeelsmanagement was een belangrijk kenmerk van strategisch HRM-beleid. Vanuit het strategische vernieuwingsprogramma werden vijf strategische HRM-themas benoemd: mobiliteit, cultuur, resultaatgericht werken en talent- en managementontwikkeling.
2. Projectleider invoeren competentiemanagement
De doelstelling was enerzijds het verbeteren van het personeelsmanagement (stijl van leidinggeven) en anderzijds het gedrag benoemen wat noodzakelijk was voor het realiseren van de strategie, sectorplan en/of afdelingsplan. Er werd gewerkt met werkgroepen om de competentieprofielen te beschrijven. Deze werkgroepen bestonden uit medewerkers en leidinggevenden. Er werd gewerkt volgens een vast stramien: allereerst werd een omgevingsanalyse en een SWOT-analyse gemaakt. Van daaruit werden resultaten en doelstellingen voor de komende periode benoemd. Vervolgens werd besproken welk gedrag nodig was om de resultaten te behalen. Dit geheel leverde een competentieprofiel op. Belangrijk in deze procesmatige aanpak was het praten en discussiëren over resultaten, doelstellingen, gedrag en competenties.
3. Projectleider invoeren functioneringsgesprekken nieuwe stijl.
Met de ontwikkeling van het functioneringsgesprek nieuwe stijl werd onder meer beoogd om concrete resultaten af te spreken (resultaatgericht werken) die gekoppeld werden aan de doelstellingen van de organisatie. De ontwikkeling van de medewerker kreeg meer nadruk en de medewerker op basis van zijn of haar loopbaanwensen meer ontplooiingsmogelijkheden te bieden. Een belangrijk aspect was dat de medewerker zijn of haar verantwoordelijkheid neemt ten aanzien van het gesprek. Het traject bestond uit het opstellen van een plan van aanpak, het uitvoeren van plan middels een pilot, het trainen van leidinggevenden en het trainen van de medewerkers. Verdere implementatie en evaluatie van het plan van aanpak.
Overige taken:
Diverse activiteiten in het kader van het vernieuwingsprogramma KNMI, zoals het opstellen van een sociaal kader en advisering ten aanzien van de inrichting van de organisatiestructuur.
Ontwikkelen planning en control-cyclus P&O in samenwerking met de afdeling Control.
Projectleider medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Applicatiedeskundige en trainer voor de SAP-HR module.
2000 2001 Staffunctionaris P&O, Belastingdienst/Centrum voor facilitaire dienstverlening
Project:
1. Ontwikkelen en uitvoeren simulatiespel Bedrijfsmatig werken.
Het centrum voor facilitaire dienstverlening moest kostendekkend gaan werken. Dit betekende dat het budget aan de klant werd toegekend en niet meer aan het centrum voor facilitaire dienstverlening. Door middel van een serviceniveau-overeenkomst werd de dienstverlening en de kwaliteit van de dienstverlening vastgelegd. Het spel was bedoeld om medewerkers (niveau LBO/MBO) op een interactieve manier kennis te laten maken met de nieuwe werkwijze en de begrippen die daar bij hoorden.
Overige taken:
Leidinggeven aan de afdeling Personeel en Organisatie (3 fte).
Adviseren van het lijnmanagement en actieve deelname aan het managementteam.
Alle voorkomende uitvoerende personeelsaangelegenheden, zoals werving en selectie, loopbaanbegeleiding, opleiding, planning en control etc.
Ontwikkelen van P&O-beleid en managementinformatie.
Vanaf 01 mei 2001 tot 15 september 2001 op basis van interim functievervulling werkzaam op de afdeling Planning, Financiën & Control.
1992 2000 Diverse functies, Koninklijke Landmacht Nationaal Commando.
Kerntaken als Beleidsmedewerker P&O:
Het ontwikkelen personeelsbeleid op arbeidsomstandigheden, ziekteverzuim en employability.
Het leveren van advies en assistentie aan decentrale personeelsdiensten en hoofden diensteenheid. Onder andere het ad interim vervullen van de functie hoofd Personeel en Organisatie.
Deelname aan projectgroepen gericht op organisatieaanpassingen en beleidsevaluaties.
Kerntaken als Hoofd Sectie Personeelszaken:
Leidinggeven aan de afdeling personeelszaken (6 fte). De afdeling bestond uit vier medewerkers personeelszaken, een arbo-coördinator en een administratief medewerker.
Begeleiden van veranderingstrajecten, zoals reorganisaties en invoering van kwaliteitssysteem.
Adviseren van het lijnmanagement en deelname aan het managementteam.
Alle voorkomende uitvoerende personeelsaangelegenheden, zoals werving en selectie, loopbaanbegeleiding, opleiding, planning en control etc.
Kerntaken als Personeelsconsulent (in opleiding):
Leidinggeven aan het bureau personeelsadministratie;
Adviseren van het lijnmanagement.
Alle voorkomende uitvoerende personeelswerkzaamheden
Medewerkers informeren omtrent de rechtspositie.
1990 1992 Diverse uitzendbanen op administratief niveau.
Opleidingen en cursussen: 2011 heden Schrijversopleiding Verhalend proza, Scriptplus (Hogeschool van Amsterdam) te Amsterdam
2012 - heden WO Managementwetenschappen (Implementation and Change Management) Open Universiteit. (Diverse modules afgerond, bachelor-niveau)
1994 - 1998 HBO Personeel en Arbeid, Hogeschool de Horst te Driebergen (diploma 1998)
1986 - 1990 HBO Jeugdwelzijnswerk, Hogeschool Windesheim te Zwolle (diploma 1990)
1984 - 1986 Havo, Farel College te Amersfoort (diploma 1986)
1978 - 1983 Mavo, Chr. Mavo Nijkerk (diploma 1983)
Diverse vakgerichte cursussen en trainingen zoals: filosofie voor managers, rendement uit P&O, kwaliteitszorgsystemen, arbo-coördinator, ambtenarenrecht en diverse automatiseringsopleidingen.
Overige informatie:
Rijbewijs: B
Eigen vervoer: Nee
Persoonlijke eigenschappen: Ik ben een allround P&O vakvrouw met veel liefde voor het vak en een bedrijfskundige achtergrond. Mijn kracht zit in het verbinden van de harde en zachte kant van de P&O-processen, het verbinden van verschillende disciplines (financiën, communicatie en P&O) en P&O verbinden met het primair proces. Mijn interesse ligt op het gebied van organisatie-inrichting en ontwikkeling, met name op de driehoek strategie cultuur - structuur waarbij de inhoud van het primair proces altijd leidend is. Ik werk graag in een dynamische omgeving en wil mee bouwen aan de ontwikkeling en vernieuwing van een organisatie. Ik vervul daarbij een adviserende en beleidsmatige rol waarbij ik het contact met het operationele en het primair proces van wezenlijk belang vind.
Goed ontwikkelde competenties zijn: Organisatiesensitiviteit, visie, resultaatgerichtheid, besluitvaardigheid, creativiteit en een goed gevoel voor humor.
Hobby's en interesses:
Gewenste contractvorm: Fulltime
Gerelateerde Cv's
-
Controller
HBO/ HTSAmsterdamParttimeJuni 2016: Part Time Controller bij Young in Prison Augustus 2012 Juli 2015: Finance Manager Greenpeace EU en Senior Financieel Medewerker Greenpeace Nederland Dec 2010 – Feb 2012 : De Bascule,... Lees meer
Bekijk CV -
Magazijnmedewerker, verkoop specialist boeken tijdschriften
LBO/ LTSAmsterdamFulltimeV&D als verkoper apics flexjobs orderpicker
Bekijk CV -
Management Assistent
HBO/ HTSAmsterdamFulltime*Afstudeeronderzoek ‘Retire with Graffiti&Street art’.(Een kapitaalkrachtige doelgroep koppelen aan graffiti&street art) *Opdracht Trajectum Lumen (gemeente Utrecht) als projectleider *artKi... Lees meer
Bekijk CV -
Magazijnmedewerker
MBO/ MTSAmsterdamFulltimeUNITED COLOR OF BENETTON. (Holland). July, 2012- June, Currently. (Netherlands) -Making expeditions and preparing orders. -Scanning and control of inventory. -Organizing and delivering the goods... Lees meer
Bekijk CV -
Horeca medewerker
LBO/ LTSAmsterdamFulltimeik heb gewerkt bij horcabedrijf vermaat.
Bekijk CV