CV Onderzoekster & Docente/trainster binnen (taal)onderwijs Amsterdam


Persoonsgegevens:

Geslacht: Vrouw

Leeftijd: 50

Woonplaats: Amsterdam

Kennis, opleidingen en ervaring:

Opleiding: Universitair

Stages en werkervaring: 09/2010 – 08/2012
Docente Nederlands aan het Montessori Lyceum Amsterdam. Ik gaf les aan klassen havo/vwo in de onderbouw. Dit betrof de ‘reguliere’ lessen Nederlands en de keuzewerktijduren. Binnen de sectie gebruikten we de methode ‘Nieuw Nederlands’, deze methode gebruikten we als leidraad voor de vakonderdelen leesvaardigheid, grammatica & spelling en taal & woordenschat. Voor de onderdelen schrijfvaardigheid en fictie maakten we zelf de opdrachten. Naast het lesgeven was ik verantwoordelijk voor het bijhouden van de voortgang in Magister, contact onderhouden met ouders mbt de voortgang van hun kinderen, participeren in team- en rapportvergaderingen. Ook was ik voor enkele leerlingen hun persoonlijke mentor, deze leerlingen bood ik extra ondersteuning met het plannen en uitvoeren van hun werk.

09/2010 – 08/2012
Junior docente Nederlands bij de Interfacultaire Lerarenopleidingen (UvA) binnen het team Talen. In het eerste semester verzorgde ik colleges op vakdidactische thema’s die betrekking hebben op de verschillende vaardigheden binnen het vak Nederlands en onderwijskundige thema’s (o.a. samenwerkend leren en toetsing & evaluering). In het tweede semester verzorgde ik met name de colleges onderzoeksvaardigheden (modules vakdidactisch ontwerponderzoek & praktijkonderzoek) en ik begeleidde studenten bij hun afstudeerscripties. Daarnaast begeleidde ik docenten van de academische opleidingsscholen bij het uitvoeren van onderzoek naar hun eigen onderwijspraktijk.

08/2008- 12/2009
Onderzoekster in het evaluatieonderzoek ‘MediaCultuur’ binnen een samenwerkingsverband van het Instituut voor de Lerarenopleiding (UvA), de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten (AHK) en Kennisnet. In opdracht van de AHK schreef ik een onderzoeksvoorstel dat gehonoreerd en gefinancierd werd door Kennisnet. In dit onderzoek onderzochten we de effecten van lessen in mediawijsheid en ICT in het kunstonderwijs (vo). Daartoe ontwikkelden we samen met studenten van de AHK kunstlessen in mediawijsheid en ontwikkelden we een meetinstrument ‘mediawijsheid’. Het proces en de resultaten van dit onderzoek zijn hebben we beschreven in de publicatie ‘Lessen in mediawijsheid’ (http://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/publicaties/).


09/2004 –08/2010
Promovendus bij de Interfacultaire Lerarenopleidingen (UvA). Als promovendus was ik werkzaam binnen het ontwerponderzoek ‘De school en klas als leergemeenschap voor docenten en leerlingen in het vmbo’. Samen met twee collega-onderzoekers en twee vmbo-scholen hebben we in twee jaar tijd verschillende typen vak- en schooloverstijgende projecten voor derdejaars leerlingen Zorg & Welzijn ontworpen, uitgevoerd en geëvalueerd. Het onderzoek resulteert in een proefschrift waarin ik op wetenschappelijk wijze verslag doe van de beproefde verschillende typen vak- en schooloverstijgende projecten. Mijn aandacht richt zich op de rol (inhoud en didactiek) van het vak Nederlands binnen deze projecten.



10/2001 - 08/2004
Onderwijskundig adviseur in het beroepsonderwijs en de volwasseneducatie bij CINOP in ’s-Hertogenbosch. Binnen CINOP maakte ik deel uit van het team Talen en Burgerschapscompetenties. In een kleiner projectteam hield ik me bezig met het voeren van acquisitie, het ontwikkelen van lesmateriaal en begeleidde ik scholen en docenten bij de implementatie hiervan (bijvoorbeeld porftolio Nt2 en portfolio Moderne Vreemde Talen).

03/1999-10/2001
Docente Nederlands bij het taleninstituut Elsevier Talen in Amsterdam. Als docente Nederlands gaf ik taaltrainingen aan mensen uit het bedrijfsleven (ING, IBM, Leaf Holland).

09/1998-07/1999
Docente Nt2 op vrijwillige basis. Gedurende één schooljaar heb ik twee keer per week Nederlandse les gegeven aan een groep Marokkaanse mannen bij het K.M.A.N. in Amsterdam Oud-West.

Opleidingen en cursussen: 09/2004- 07/2010
Onderzoeksopleiding voor Promovendi bij de Interfacultaire Lerarenopleiding (UvA). In deze opleiding heb ik masterclasses en cursussen gevolgd zoals ‘qualitatieve onderzoekstechnieken’, ‘multilevel analyse’, ‘design research’, ‘english academic writing’. Naast het volgen van deze cursussen heb ik mijn onderzoek op diverse nationale en internationale conferenties gepresenteerd in de vorm van workshops of paperpresentaties. Ook heb ik delen van mijn onderzoek in vakbladen en internationale wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd.

09/1998-05/2001
Doctoraal examen Algemene Taalwetenschappen, gehaald op 17 mei 2001 aan de Universiteit van Amsterdam te Amsterdam. In mijn studie Algemene Taalwetenschappen heb ik voor de specialisatierichting Nederlands als Tweede Taal gekozen. Mijn scriptie is in verkorte versie gepubliceerd in het Levende Talen Tijdschrift

09/1997-05/1998
Uitwisselingsprogramma aan de University of Victoria te Victoria (Canada).

09/1995-08/1997
Propedeuse Nederlandse Taal- en Letterkunde (+ tweede basisjaar), behaald aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

09/1987- 05/1993
Vwo-diploma, behaald aan het Zeldenrustcollege te Terneuzen.


Overige informatie:

Rijbewijs: Geen

Eigen vervoer: Nee

Persoonlijke eigenschappen: Gedegen, nieuwsgierig, enthousiast, hardwerkend, flexibel en sociaal.

Hobby's en interesses:

Gewenste contractvorm: Parttime

Reageren op dit CV