CV Docent Nederlandse taal en burgerschap Amsterdam


Persoonsgegevens:

Geslacht: Vrouw

Leeftijd: 60

Woonplaats: Amsterdam

Kennis, opleidingen en ervaring:

Opleiding: HBO/ HTS

Stages en werkervaring: oktober 2012 – heden
Docent Nederlandse taal en burgerschap bij taleninstituut te Amsterdam en invalkracht voor het voortgezet onderwijs.

januari 2011 tot en met april 2012
Taalinstructeur en redacteur bij bouwbedrijf Pepping Bontenbal Groep B.V. te Kaatsheuvel en Reeuwijk. Verantwoordelijk voor het verbeteren van de interne en externe schriftelijke en digitale communicatie van het bedrijf. Beëindiging dienstverband wegens faillissement.

augustus 1996 tot en met december 2005
Docent Nederlands en medewerker Inburgering bij Stichting ROC Amsterdam e.o. Naast docent tevens intaker en toetser op het gebied van alfabetisering, Nederlands als eerste taal en Nederlands als tweede taal.

november 1993 tot en met juli 1996
Docent Nederlands bij Stichting Volwassenenonderwijs Amsterdam. Naast docent tevens medewerker Open Leercentrum. Voor dit leercentrum verzamelde en vervaardigde ik zelf lesmaterialen.

juli tot en met december 1993
Taaltrainer bij Berlitz International volgens hun Directe Methode aan zowel individuele cursisten als kleine groepen. De lessen betroffen vooral Nederlands als tweede taal maar ook Nederlands als eerste taal.

januari 1992 tot en met februari 1993
Assistent-docent Nederlands bij de Vakgroep Nederlands binnen de Vrije Universiteit. Ik gaf colleges historische taalkunde aan eerstejaars studenten. Deze lessen verzorgde ik aan de hand van een bestaande methode en literatuur, maar ook met behulp van zelf verzorgd collegemateriaal.

Stages

juni 2013
Heroriëntatie-stage binnen de onder- en bovenbouw Nederlands op de Openbare Scholengemeenschap Bijlmer in Amsterdam en het Sint Bonifatiuscollege in Utrecht.
1987 – 1988
Diverse stages binnen de volwasseneneducatie in Amsterdam en Haarlem.
1986-1987
Stages binnen de onderbouw van de Osdorper Scholengemeenschap in Osdorp.
voorjaar 1985
Snuffelstages in de onderbouw van diverse middelbare scholen in Amsterdam.


Nevenactiviteiten
1994 tot heden
Werkzaam als literair auteur, sinds 2007 met steun van het Fonds voor de Letteren.

Bibliografie

In mijn gedichten kan ik wonen, Het bouwwerk als metafoor in Nederlandse literatuur.
Pepping, Kaatsheuvel 1994.

Schuilvinken. Educatieve uitgeverij Maretak, Dronten 2002. Kinderboek op AVI 7–niveau.

Apekool en riddereer. Educatieve uitgeverij Maretak, Dronten 2003. Kinderboek op AVI E7-niveau.

Zeekoorts. Van Holkema & Warendorf, Houten 2006. Jeugdroman.*

Nieuwe roman voor een volwassen lezerspubliek te verschijnen in 2014.

* Bij Schuilvinken en Apekool en riddereer zijn lesmaterialen uitgegeven door Uitgeverij Maretak. Zeekoorts wordt behandeld in de lesmethode Op Niveau onderbouw voor leerjaar drie van het vmbo-k, en in Nieuw Nederlands voor leerjaar twee van het vwo.
Bij Zeekoorts is een brugklasprogramma ontwikkeld dat kan worden aangevraagd via de website. Bovendien is Zeekoorts als literatuurverwijzing opgenomen in de canon van Nederland.

Opleidingen en cursussen: november 1993 tot en met december 2006
Bijscholingen op het gebied van spreekvaardigheid, time management, computerleren en zelfstandig leren binnen het ROC Amsterdam en de Stichting Volwassenenonderwijs Amsterdam;

juli 1993
Training in de communicatieve Directe Methode van Berlitz International;

1989 tot en met 1992
Doctoraalstudie Nederlandse taal en letterkunde aan de Vrije Universiteit, cum laude geslaagd;

1984 – 1989
Lerarenopleiding Nederlands aan de Algemene Hogeschool Amsterdam;

1983 – 1984
Italiaanse taal- en letterkunde aan de Universita per Stranieri in Florence.

Overige informatie:

Rijbewijs: B

Eigen vervoer: Nee

Persoonlijke eigenschappen:

Hobby's en interesses:

Gewenste contractvorm: Fulltime

Reageren op dit CV